www.szivarvanybarcs.hu
© Szivárvány EGYMI Barcs -2020 - 2024
Munkánk során eredményes együttműködésre törekszünk az iskolában működő
munkaközösségekkel. Célunk, hogy a tanulók a kollégiumban tartalmasan tölthessék el
szabadidejüket, játszhassanak, pihenhessenek.
Nagy hangsúlyt fektetünk a munkatervünkben megfogalmazott céljaink megvalósítására,
valamint a munkatervben meghatározott programok megvalósítására.
A tematikus foglalkozások megvalósítására adott napokon kerül sor. A feldolgozásra kerülő
ismereteket a csoportvezetők a tanulók életkorához, sérültségének milyenségéhez
és annak súlyosságához igazítják.
A kollégiumban lakó tanulók életkora, sérültségének milyensége, annak súlyossága
meghatározza a kollégiumba folyó nevelőmunka irányát, módszereit.
A középsúlyos, halmozottan sérült, és óvodás korú gyermekeknél továbbra is a gondozási
feladatok kerülnek túlsúlyba.
A felsorolt célok közül a csoport összetétele nagymértékben meghatározza, hogy mely célok
kerültek középpontba a kollégiumi nevelés során.
A kollégiumi munkánk során céljaink a következők:
Az önellátási képességek fejlesztése (tisztálkodás, öltözködés, étkezés, rendrakás).
Az egészséges és kulturált életmód (napirend, pihenés) iránti igény kialakítása.
A testi képességek fejlesztése: ügyesség, gyorsaság, állóképesség, ritmus és térérzékelés.
A természeti környezet megóvása, növények, állatok szeretete.
Az egészségre káros szokások, tevékenységek megismertetése.
Az élményszükséglet kielégítése, olyan szokások, attitűdök, meggyőződések elsajátítását
segítjük, amelyek igényes esztétikai élmények keresésére és létrehozására késztetnek.
Igazodva a tanulók képességeihez, megfelelő tevékenységeket biztosítunk (festés, rajzolás,
színezés)
Mondókák, versek tanulása, mesenézés, mesehallgatás fontos eszközei az élmény-szükséglet
kielégítésének.
A személyes kapcsolatok során kialakuló barátság, őszinteség, udvariasság, szülők és nevelők
tisztelete, hagyományok ápolása, megőrzése- tulajdonságok erősítésére, megszilárdítására
törekszünk. A szociális kapcsolatok fejlesztése során az empátia, tolerancia, a másik ember a
társ autonómiájának tiszteletére nevelünk.
A siker és kudarc feldolgozást valamint a konfliktuskezelést segítjük, fejlesszük.
Törekszünk az udvariasság, figyelmesség tulajdonságok kialakítására valamint mások
tulajdonának tiszteletben tartására neveljük tanulóinkat.
A munkával kapcsolatos aktivitás, alaposság, minőség, fegyelem és figyelem kialakítása a
célunk.
Az intellektuális képességek fejlesztése (gondolkodás, képzelet, érzékelés) fejlesztése mellett
a kreativitás, a kritika, önkritika, önértékelés képességének fejlesztésére törekszünk.
A nemzeti kultúra megismerése, ápolása, hagyományaink, szimbólumaink tiszteletben tartása
fontos feladatunk.
Az emberi, gyermeki jogok (tanulói) megismerését, megértetését is célul tűztük ki.
A szülőkkel való kapcsolattartás rendszeres.
Napi kapcsolatban vagyunk az osztályfőnökökkel, napközis nevelőkkel. A kollégiumi csoportvezetők részt vesznek a
délutáni foglalkozásokon.