www.szivarvanybarcs.hu
© Szivárvány EGYMI Barcs -2020 - 2024
KÉSZSÉGFEJLESZTŐ ISKOLA
A készségfejlesztő iskola a középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók részére biztosítja az életkezdéshez való
felkészülést, a munkába állást lehetővé tevő egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatok elsajátítását, továbbá
a szakképzésben részt venni nem tudó enyhe értelmi fogyatékos tanulók számára nyújt a munkába álláshoz és az
életkezdéshez szükséges ismereteket.
A készségfejlesztő iskolának négy évfolyama van, amelyből
kettő közismereti képzést folytató évfolyam,
kettő, az életkezdéshez való felkészülést, a munkába állást lehetővé tevő egyszerű betanulást igénylő
munkafolyamatok elsajátítását célzó gyakorlati jellegű évfolyam (a továbbiakban: gyakorlati évfolyam).
A közismereti oktatás a készségfejlesztő iskolában a sajátos nevelési igény jellegéhez igazodó közismereti
kerettanterv alapján folyik.
A készségfejlesztő iskola közismereti évfolyamai az általános iskolai nevelés-oktatás
koncepcionális folytatása. A nevelés-oktatás célja az általános iskolában elsajátított
életkezdéshez, pályaválasztáshoz kapcsolódó ismeretek megerősítése, a gyengébb vagy sérült
funkciók fejlesztése, kompenzálása, a felnőtt életben elérhető munkatevékenységek iránti
motiváció felkeltése, a gyakorlati tevékenységek elsajátításához szükséges kompetenciák,
magatartásformák kialakítása, a gyakorlati képzés sikerének megalapozása. A tanuló
megismeri a gyakorlati évfolyamok munkatevékenységeit, felkészül a gyakorlati ismeretek és
tevékenységek elsajátításának megkezdésére. A képzés során a tanuló megismeri, fokozatosan
magáévá teszi és elfogadja a reális, képességeit, érdeklődését, lehetőségeit figyelembe vevő,
számára elérhető életperspektívát, kialakítja életcéljait. Megismeri és alkalmazza a
segítségkérés és elfogadás aktuális helyzethez szükséges formáit, társas kapcsolataiban és
kommunikációjában kialakul a megfelelő önbizalomra épülő bátorság, a helyes önértékelésen
alapuló közösségi magatartás. Az eltérő tanulási képességek miatt szükséges az egyéni
megsegítés és bánásmód alkalmazása, folyamatosan szem előtt tartva a gyakorlati felkészítés
eredményességének megalapozását. Különösen nagy hangsúlyt kell helyezni a gyakorlati
tevékenységekkel és a munkavállalással kapcsolatosan a kommunikáció fejlesztésére a beszéd
értése és a beszédprodukció, illetve alternatív kommunikációs eszközök területén egyaránt. A
tevékenységek elsajátításának érdekében fontos a nagymozgásos fejlesztés a megfelelő
állóképesség kialakulásához, a finommotoros koordináció fejlesztése a sikeres munka- és
feladatvégzéshez. A készségfejlesztő iskola olyan nyitott szellemiségű, befogadó intézmény,
amelyben minden tanuló számára lehetővé válik a képességeinek megfelelő ismeretek
elsajátítása, a munkatevékenységekben rejlő sikerélmény biztosítása, az eltérő adottságok
elfogadása és a tanulói közösség ösztönző erejének, lendületének kiaknázása.
A készségfejlesztő iskola gyakorlati évfolyamainak képzése a készségfejlesztő kerettantervek szerint
meghatározott.
A készségfejlesztő iskola sikeresen teljesített gyakorlati évfolyamai eltérő készségfejlesztő kerettantervek
szerinti oktatással megismételhetőek.
A készségfejlesztő kerettantervek sikeres elvégzése részszakképzettséget, illetve szakképzettséget nem tanúsít.
Oktatott moduljaink:
•
HÁZTARTÁSTAN-ÉLETVITEL
•
KONYHAI KISEGÍTŐ